Ferhat Özgür

Turkije, 1965 | Website Ferhat Özgür

Ferhat Özgür benadert in zijn werk de hedendaagse politieke realiteit op kritische wijze, vermengd met humor en ironie. Hij richt zich daarin voornamelijk op de relatie van het individu met de maatschappij. Zo creëert hij een ruimte waarin het individu zich kan uiten, ondanks de context van onderdrukking.

I Can Sing, video, 2008

Özgür’s video I Can Sing toont een Anatolische vrouw met een hoofddoek, tegen een achtergrond van het hedendaagse Ankara met haar minaretten en wildgroei van stedelijke ontwikkeling. Haar lippen bewegen synchroon met Jeff Buckley’s cover van Leonard Cohens klassieker Hallelujah. Het karakteristieke mineur van de Turkse muziek maakt hier plaats voor het majeur van het populaire loflied. Het beeld roept haar innerlijke tweestrijd op over het verdwijnen van culturele tradities en identiteit onder de toenemende overheersing van westerse uniformiteit. Ze lijkt dit gelijktijdig te betreuren als toe te juichen, en belichaamt daarmee de verandering waarbinnen de grenzen tussen tussen Islam en Christendom, westerse invloeden en Turkse tradities vervagen.

Life is Beautiful, video, 2010

De melancholie van Cohens liedjes is ook terug te vinden in de teksten van de oude Turkse en Koerdische liedjes die de Turkse hangjongeren in Life is Beautiful ten gehore brengen. In de uitvoering is die melancholie echter ver te zoeken. Met veel bravoure brullen de jongens over kraanvogels in de lucht en mislukte vriendschappen. De grote groep schreeuwende en scheldende jongens, zo lijkt Özgür te willen zeggen, bestaat uit individuen, jongens die hij stuk voor stuk in beeld brengt, die nu hun eigen dromen en wensen hebben. Soms nog dezelfde dromen en wensen als hun ouders en grootouders, soms andere. De kraanvogels laten hen waarschijnlijk koud, maar de vriendschap is voor hen nog steeds heilig.